دسترسی به نقشه های مهرداد ایزدی

حسین احتسابی

دسترسی به نقشه های مهرداد ایزدی

izady-qajar-zandie-territory

دسترسی به نقشه های مهرداد ایزدی

آقای دکتر مهرداد ایزدی یک آمریکایی ایرانی تبار است که زحمات زیادی در خصوص تنظیم نقشه های مرتبط به ایران و خاورمیانه کشیده است. ایشان عمر حرفه ای خود را در مسیر ترسیم نقشه های مرتبط با تاریخ و فرهنگ ناحیه تمدنی ایران صرف کرده است.

مهرداد ایزدی

از انجا که این نقشه ها بسیار گرانقدر هستند هم نقشه ها را در این فرسته به صورت یکجا در این پیوند در کتابخانه بزرگ سفر  اورده ام هم در اینده هر گونه نقد یا نظری که داشته باشم در این خصوص ثبت خواهم کرد.

دریافت کل نقشه ها

امیدوارم که از این نقشه ها لذت ببرید. ضمنا به زودی هر کدام از نقشه ها را در فرسته ای جدا ثبت خواهم کرد تا دسترسی به آنها راحت تر گردد.

از آنجا که هیچ گونه محدودیت حق اثر در نقشه های ایشان جز ذکر نامشان ندیدم لذا اگر محدودیتی وجود دارد میتوانید به بنده اطلاع دهید تا اعمال کنم.

توضیح تصویر پیوست در خصوص نواحی ایران است که توسط قاجار از زندیه گرفته و توسعه داده شد. کل متن در عکس زیر آمده که بسیار بهتر به اهمیت و نقش قاجار در توسعه ایران اشاره کرده است.

در خصوص قاجار باید همه سلسله را به صورت یک پنجره واحد دید. شرایط تاریخی سختی بر ایران حاکم بوده و شاهان لایق و نالایقی در کنار مردان بزرگ و کوچک در کنار هم ایران را به نقطه فعلی رسانده اند. افسوس های خاطره انگیز کودکی من از قاجار با واقعیت های تاریخی تناقضات بزرگی دارد. بر همین اساس نقشه زیر را که در بررسی واحد موضوع قاجاریه نقش اساسی دارد برای شما به عنوان یکی از نمونه کارهای ایشان و به نظرم یکی از بهترین کارهای ایشان قرار داده ام.

تغییرات ایران از سال ۱۷۹۰

همچنین در این نوشته به تغییر در زمین های ناحیه تمدنی ایران مربوط به دوره پهلوی که به ایران اضافه شده و از ایران کاسته شده هم اشاره شده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.