وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ

خود‌گفته

وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ

وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ

باس در لغت به معنی نیرومندی و توانایی است . منبع

انزلنا به معنی پایین آوردیم است.

عنصر آهن پایدار ترین عنصر در میان عناصری است که در دنیا وجود دارد. یعنی پایین ترین انرژی را دارد. مثل باران که وقتی نازل میشود انرژی آن کم و کم میشود تا به زمین میرسد. آهن نیز به واژه انزال بسیار نزدیک است.

نکته: در رابطه با بقیه مواد از اصطلاح جعلنا که قراردادن هست استفاده شده است.

 

در الذکر امده است

خداوند در آیه ی 25 (که با بسمله 26مین آیه می شود) می فرماید:{وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنفِعُ لِلنَّاسِ}[الحدید:25]

و آهن را فروفرستادیم که در آن نیرویی است سخت و سودهایی برای انسان ها…”

سوره حدید(به معنای آهن)، دارای دو کد ریاضی جالب می باشد:

1- جمع حروف ابجد کلمه الحدید 57 می باشد و این سوره (سورة الحدید)، سوره ی شماره ی 57 قرآن کریم است..

2- جمع حروف ابجد کلمه “حدید” (بدون ال) 26 است و عدد 26 نیز عدد اتمی آهن است.

ضمنا عدد 57 مضرب 19 است(57=19*3).

سوره دیگری که مقدار عددی آن مساوی شماره سوره است سوره البینة=98 است که به معنای دلیل ومدرک است ومی تواند اشاره به اعجاز عددی قرآن باشد و این که نام سوره ها نیز به انتخاب خداوند بوده است. در سوره “البینة” اگر شماره سوره را کنار تعداد آیات آن بگذاریم مضرب 19 می شود: 988=19*52 .

مطالب تخصصی مربوط به آهن وارتباط آن با اعجاز علمی وریاضی قرآن را در اینجا بخوانید:

http://kimiagar501.blogfa.com/cat-7.aspx

*******************

ضمنا خداوند در این آیه فرموده است: “انزلنا الحدید” ودال بر این است که آهن از جای دیگری داخل زمین شده است ونظرات جدید دانشمندان نیز مؤید این مطلب است.

این گونه تصور می شود که زمانی زمین قسمتی از خورشید بوده و بعد از آن جدا شده است بنابراین دانشمندان فکر می کردند که آهن در خورشید تشکیل شده اماغلط بودن این تفکر به اثبات رسید زیرا دمای سطح خورشید 6000 درجه سلسیوس است و دمای هسته آن بین 15 تا 16 میلیون درجه سلسیوس است و با این دما آهن نمی تواند شکل بگیرد. کل دمای منظومه شمسی به اندازه ای نیست که آهن را به وجود بیاورد.

اما امروزه می گویند؛ خورشید فقط یک توپ پر از گاز است که هرگز دارای آهن نمی باشد و آهن موجود در زمین به گونه ای دیگر به وجود آمده است. آهن برای به وجود آمدن به دمای 600 میلیون درجه نیاز دارد. دانشمندان می گویند که چنین درجه حرارتی فقط در ستاره هایی پیدا می شود که جرمشان سه برابر خورشید است.در این ستارگان جوش هسته ای با تبدیل هیدروژن به هلیوم شروع می شود و این جوش تا زمانی که آهن تشکیل شود ادامه می یابد و آهن نمی تواند به عنصر سنگین تر تبدیل شود زیرا بیشترین دمای انقیاد را دارد.اتم های آهن برای تشکیل نیاز به انرژی دارند بنابراین تعادل داخل ستاره به هم می خورد و ستاره به یک ابرنواخترتبدیل می شود و شهاب هایی که دارای آهن و دیگر فلزات هستند به وجود می آیند و با زمین و دیگر سیارات برخورد می کنند. بنابراین آهن از یک محلی دیگر به زمین آمده است …زمین در اثر برخورد شهاب های دارای آهن دارای گرد وغبار زیادی شد و شهاب ها با سرعت زیادی که داشتند به طرف مرکز زمین رفتند.

نظر یکی از خوانندگان عزیز(در اینجا) را هم ضمن تشکر منعکس می کنم:

” قران دقیقا در سوره ی 57 حرف از آهن میزنه. این عدد دقیقا برابر جرم اتمی آهنه! آهن سه تا ایزوتوپ پایدار داره. 56، 57 و 58. و ایزوتوپ 57 یک ایزوتوپ خاص هست. چون در کنار سایر خواصی که با ایزوتوپ های دیگر به اشتراک داره، یه چیزی به اسم nuclear spin داره که اونو ممتاز میکنه و پر استفاده تو material science. جالب تر اینکه شماره ی آیه رو وقتی از بسم الله الرحمن الرحیم بشمارید میبینید که سر آیه 26 که عدد اتمی آهنه قران به آهن اشاره میکنه.”
شاید بهتر باشه بگیم کلمه حدید در آیه 25 آمده که
با احتساب “بسم الله الرحمن الرحیم” آیه 26 می باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.