ٔدور زدن سونی دو برای اجرای لینوکس

تجربک خود‌گفته

ٔدور زدن سونی دو برای اجرای لینوکس

ٔدور زدن سونی دو برای اجرای لینوکس

سونی دو یا مایکروسفت سرفیس از سیستم های محبوبی هستند که امکان uefi و sercureboot را ا چنان شدتی دنبال میکنند که شما به سختی خواهید توانست یک سیستم عامل دیگر بر روی آنها اجرا کنید. برای اینکه با این سیستم ها کار کنید. لازم است موارد زیر را به دقت اجرا کنید. چون هر کدام از مراحل جداگانه در اینترنت مفصل آمده است. من به توضیح ریز آن نمیپرازم و تنها یک مرحله را که لازم است شرح میدهم.
۱.قبل از هر چیز برای بوت از یک یو.اس.بی Boot –> Boot Mode –> UEFI
Security –> Secure Boot –> Disable‌را انتخاب میکنیم.

۲.با یو اس بی لینوکس یا سیستم عامل مد نظر را نصب میکنیم. اما ریستارت نمیکنیم!

۳.با این حال که ما لینوکس را نصب کرده ایم و گراب را به روز کرده ایم و مدل لینوکس به آن اضافه شده اما با زسیستم سراغ همان ویندوز می رود. برای این کار یک ترفند جالب وجود داره. شما بوت لودر گراب منو لینوکس را جای بوت لودر ویندوز کپی میکنی.برای اینکار اول پارتیشن بوت رو مشخص میکنی و در همان لینوکس روی یک پوشه مانت میکنی با این دستور

sudo mount /dev/sda3 bootfolder

بعد داخل مانت رفته و از شاخه /EFI/Microsoft/Boot فایل bootmgr.efi رو به اسم bootmgr.win.efi یا هر اسمی که بخوایم کپی میکنیم. این لودر اصلی مایکروسافت هست.

حالا بوت لودر لینوکس رو که EFI/ubuntu/grubx64.efi هست رو جای bootmgr.efi کپی میکنیم.

حالا اگه سیستم رو ریست کنید. گول میخوره و در حالی که احساس میکنه به ویندوز مراجعه کرده میره سراغ لینوکس…. خوب تا اینجا درست اما نکته جالب اینکه لینوکس که باهوش بوده نتونسته یک کاری رو بکنه و اون هم وقتی تو منو دوباره ویندوز رو بخواید در حقیقت دوباره لینوکس رو خواستید. در نتیجه لازم به صورت دستی ویندوز رو تعریف کنید. و ممکنه لازم بشه این کار رو بارها انجام بدید

۴.درست کردن بوت لود ویندوز. برای این کار میرید به /etc/grub.d و فایل لودر ویندوز رو پیدا کنید. احتمالا زیر ده تا فایل دارید که با دستور grep Windows *‌میتونید ببنید. در کدومشون اسم ویندوز اومده. بعد در بخش chainloader باید آدرس efi رو به صورت bootmgr.win.efi که قبلا پشتیبان گرفته بودید تغییر بدید.

sudo updage-grub را بزنید. تغییرات شما ثبت شد.

ریستارت کنید و حالش رو ببرید!

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.