از اینکه امروز بر خلاف همه دنیا، روز اول تقویم سالانه شما نیست چه حسی دارید؟

خود‌گفته

از اینکه امروز بر خلاف همه دنیا، روز اول تقویم سالانه شما نیست چه حسی دارید؟

چه کشور هایی از تقویم میلادی استفاده نمیکنند

از اینکه امروز بر خلاف همه دنیا، روز اول تقویم سالانه شما نیست چه حسی دارید؟

پانصد سال پیش تقویم میلادی امروزی که با نام گِرِگوری شناخته می‌شود ابداع شد تا جایگزین یک تقویم غیردقیق رومی به نام جولین شود.

ایرانی‌ها اما هزار سال پیش توانستند تقویم جلالی را اختراع کنند که پانصد سال قبل از جورجین و با همین دقت امروزی شناخته شده کار می‌کرد.

بزرگ‌ترین مشکلی که با تقویم شمسی ایران حل می‌شد، موضوع محاسبات مالی بود که عمدتا بر روی مالیات بر محصولات کشاورزی شکل گرفته بود. عثمانی‌ها که با تقویم هجری به مشکل خورده بودند در لجبازی با ایران، تقویم غیردقیق جولین را آن هم سال‌های طولانی بعد از جورجین، استفاده کردند و نامش را گذاشتند تقویم رومی.

خلاصه انکه انتخاب تقویم ایران برای محاسبات اگر توسط عثمانی‌ها صورت گرفته بود شاید امروز تقویم دنیا به جای گِرِگوری، جلالی بود (ولو با مبنای میلادی).

از همه این‌ها که بگذریم، حالا در سال ۲۰۰۰ تمامی کشورهای جهان از تقویم گِرِگوری با مبنای میلادی استفاده می‌کنند. بعضی مبنای تقویم را تغییر داده‌اند (مثلا ژاپنی‌ها یا کره شمالی) و بعضی آن را به عنوان تقویم رسمی در کنار تقویم بومی خود پذیرفته‌اند و تقویم میلادی امروز به تقویم رسمی دنیا تبدیل شده و تمامی مبادلات و سال‌های مالی بر اساس آن صورت می‌گیرد.

اما چهار کشور در دنیا بر تقویم خود به صورت رسمی باقی مانده‌اند. ایران و افغانستان بر تقویم جلالی. اتیوپی بر تقویم اتیوپیایی و نپال هم بر تقویم ویکرم سموت.

امروز اولین روز تقویم میلادی است. تنها ۴ کشور در دنیا از تقویم رسمی میلادی استفاده نمی‌کنند که یکی از آن‌ها ایران است. این تفاوت هزینه‌های زیادی دارد. نظر شما در مورد این تفاوت فاحش در دنیا نسبت به بقیه چیست؟ ایا به این تفاوت افتخار میکنید یا از آن شرمسار هستید؟

نکته ۱: مدل محاسباتی تقویم با مبنای سال آن دو موضوع متفاوت است. برای مثال شما میتوانید تقویم جلالی هجری یا تقویم جلالی شاهنشاهی یا تقویم جلالی اوستایی یا میلادی حتی داشته باشید. مدل محاسباتی دیگری که برای تقویم استفاده می‌شود، مدل قمری است. برای مثال تقویم هجری قمری و هجری شمسی دو تقویم با یک مبنا و دو مدل محاسباتی هستند. مدل‌های دیگری هم برای محاسبات هستند که در مقابل کاربرد مدل جلالی که گِرِگوری به نوعی اقتباس از ان کرده است تقریبا جایگاهی ندارند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.