استفاده از پدیرده گرفت در بررسی صحت مدارک اسلامی

خود‌گفته دینی

استفاده از پدیرده گرفت در بررسی صحت مدارک اسلامی

کسوف

استفاده از پدیرده گرفت در بررسی صحت مدارک اسلامی

پيشگفتار

در رابطه با مدارك اسلامي، دلايل عقلي بسياري براي اثبات صحت كلي مدارك وجود دارد. اما با گذشت 1400 سال از اسلام. همواره وجود يك گزينه علمي[1] ثابت كننده صحت مدارك اسلامي در كنار ساير دلايل عقل جاي سوال بوده است. اين سوال خصوصا براي كساني كه سالهاي متمادي با مباحث تجربي سر و كار داشته اند به شكل پر رنگ تري مطرح است. گرفت به عنوان يك پديده قابل پيش بيني مانند يك ساعت جادويي ميتواند ما را به هزاران سال پيش ببرد و در متن روايات اسلامي نشانه هايي از حقيقت و صحت را نشان دهد.

خورشيد گرفتي و يا كسوف و همچنين ماه گرفتي و يا خسوف اصطلاح عاميانه اين دو پديده در ميان مردم مي باشد. در عين حال كه اين دو پديده ميتوانند يك حالت بسيار خاص و دقيق از جهت گيري سه جرم خورشيد، ماه و زمين را نشان دهند. به دليل مشخص بودن اين پديده ها و جذابيت آن براي بشر و گاهي اهميت آن در تقدير و قضا و بسياري علت ديگر ثبت آن ها در طول تاريخ با حساسيت بالاتري نسبت به ساير پديده هاي آسماني مانند وضعيت افلاك و غيره صورت گرفته است.

اين پژوهش در پي آن است كه با محاسبه گرفت هاي رخ داده در طول تاريخ اسلام و بررسي وضعيت هاي ثبت شده در كتب تاريخي. مدارك تاريخ اسلام و تطبيق تاريخ هاي مختلف را بررسي كرده و يك سند معتبر و قابل ارجاع براي بررسي صحت مدارك تاريخي ارايه دهد.

 

مطالعه نوشته کامل در کسوف در اسناد اسلامی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.